Lær tango – kreativt, nemt og elegant
Vi melder snart ud med nye hold, men indtil de er klar kan du komme til praktika eller droppe ind på eksisterende hold.
Denne sæsons undervisning er primært til den yngre generation, men alle er naturligvis velkommen.
Vi underviser i de grundlæggende bevægelser såsom at gå fremad, tilbage, starte, stoppe, sidetrin samt i at pivotere. Når du mestre disse egenskaber og dels kan føre og følge bevægelserne, så kan du danse med hvem som helst, når som helst.
Vi tilbyder også mere avanceret danseteknik.
Undervisningen kan også foregå på engelsk.
Tid Tirsdag kl 18.30 – 19.45
Dato 10/9, 17/9, 24/9, 1/10, 8/10, 22/10
Sted Seniorhuset, Tolbodgade 5 / Tjek sted i kalenderen.
Pris 6 gange for 300 kr. eller 75 kr. pr. gang.
Begyndervisning - udvidet
Tid Tirsdag kl 18.30 – 19.45
Dato 29/10, 05/11, 19/11, 26/11
Sted Seniorhuset, Tolbodgade 5
Pris 4 gange for 200 kr. eller 75 kr. pr. gang.
Studerende ½ pris
Tilmelding sker via mail til Gitteschwartz@hotmail.com
Betaling sker til Baila el Tango via mobilpay 25838 med beskeden ”undervisning tirsdag”
Underviserne vil være Gitte Schwartz, Sandra Holm Riggelsen og Ib Westersø
Har du spørgsmål i forbindelse med ovenstående, kan du kontakte Ib Westersø 23322391 eller på mail Ib@westersoe.dk
Selvstudie.
Youtube kan være en god kilde til at lære nye ting. Dog er værdien af de videoer man finder ofte tvivlsom. Man skal sortere, og der går meget tid med at finde det rigtige videoklip.
Tangounderviser Mika har lavet en lang række værdifulde videoer for både begyndere og øvede. I denne video viser hun, hvordan det ikke kun er et spørgsmål om at flytte sine ben fra et punkt til et andet, men et spørgsmål om hvordan man gør det.
Hvad nu?
Allerede når du har været til første tangolektion er du klar til at gå til praktika og møde andre der danser tango.
Praktika er stedet man øver sig uanset niveau. Man danser enten med sin faste partner eller træner med de andre der er ved praktikaen.
Opsummering af undervisning 1 - introduktion til tango
Om Musikken
Tango skal helst være genkendelig, forudsigelig og struktureret på en god danseaften. Der findes ca. 200 forskellige numre, som man danser til. Aftenens Dj udvælger musikken efter særlige regler og egne præferencer.
Almindelig tangomusik har ingen tangorytme, der løbende gentager sig, men den har en struktur, som man lærer at forstå. Dog er musikken altid fire fjerdedelstakt - oftest med markering af første slag og tredje slag. Typisk er det klaver eller violin, der markerer slagene som igen er signal til at sætte foden i gulvet. Musikken guider føreren.
Link til mere info om tangomusik og eksempler.
Undtagelser:
Tangoen udspringer fra milongaen, som er rytmisk. Milonga er stadig en del af den musik man danser til. Tangovals er igen forskellig. Den kan føles mere rytmisk, men den er ligeså fri til fortolkning som normal tango.
Hvordan danser man tango?
Man danser til melodistemmen i tango og kreerer sin egen forståelse af musikstykket. Som nybegynder er det helt ok at holde sig til at gå på første og tredje slag.
Der findes ikke nogle rigtige eller forkerte kombinationer, men masser af teknik, som man kan fordybe sig i.
Trinsekvenser benyttes af nogen til undervisning. Men man skal tilstræbe at undgå faste mønstre, da det fører til dårlige vaner og kedelig - forudsigelig dans, som ikke inspirerer dansepartneren. Dertil kommer, at lange trinsekvenser ikke kan udføres uden, at det forstyrrer det flow, der skal være på et dansegulv.
Alle føddernes bevægelser foregår i firkanter ligesom på kvadreret papir. Fødderne samles for hvert trin. Det har både en praktisk og en æstetisk funktion, som vi følger op på senere.
Roller
Der er to roller i tango. Fører, som bestemmer trinene og hvordan musikken skal tolkes. Der er følgeren, som koncentrerer sig om at aflæse førerens intentioner og udføre de trin der føres til. (Der er flere opgaver til begge senere)
Praktiske øvelser hjemme og ved undervisningen
Man starter med at afstemme, hvilket ben man står på, og hvilket der kun støtter let. De kaldes "stå-ben og gå-ben" Gå-benet er klar til at tage et trin, når der føres.
Der opbygges et let pres mellem parterne ved at lægge vægten frem på forfoden. Presset øges til der sættes en bevægelse i gang og det lette pres vedligeholdes, så man kan aflæse hinanden.
Øvelser: Opbyg pres og gå. Let presset uden det forsvinder og stands. Skift vægt fra den ene fod til den anden fod. Prøv at føre til et sidetrin. Prøv at føre baglæns ved at lette trykket.
Prøv som følger at være træg ligesom når man skubber til en nyformet bolle på køkkenbordet. Den giver lidt modstand fordi, den har sat sig fast på bordet, og den bevarer kontakten til hånden, til man fjerner presset. Selv der bevarer den kontakten.
Modsat hvis det var en tennisbold. Bolden forsvinder straks man presser. Man mister kontakten og er nødt til at standse den igen. Først derefter kan man igen føre.
Opsummering af undervisning 2 - Processen at lære tango
Åben fleksibel dansefatning.
Efter første gang hvor vi arbejdede med den afgørende kontakt mellem de dansende, fortsætter vi med den åbne dansefatning. "Open embrace". Den åbne dansefatning er fleksibel og giver plads til forskellige typer trin.
Man taler meget om at invitere til at tage et trin, men oftest er dansen en blanding af invitation og en mere fysisk tilgang.
Det er vigtigt, at man bevarer den lidt fysiske tilgang til at føre, og at den besvares med en lidt tøvende reaktion. Man kan ikke føre, hvis følgeren enten er begyndt at flytte sig eller giver efter i føringen.
Vi arbejder med at finde den rigtige balance i føring og træghed og reaktion i både den åbne og den lukkede side. Vi viderefører kontakten fra første gang med forskellige former for øvefatning. Den åbne side er den, hvor man holder hinandens hænder og den lukkede selvfølgelig den anden.
Det er essentielt at udvikle en god refleks som reaktion på føring og afgørende for senere at lave mere avancerede trin.
Vi arbejder med fodstilling, hvor fødderne vender lidt udaf, hvilket er praktisk og vigtigt for balancen.
Generelt vil der løbende komme teknik, som skal implementeres i den måde man går på i tango. Som alt andet i tango er det en proces der er "ongoing"
Vi begynder at gå udenpå til begge sider og følger op med at udføre et "kryds". Vi går ikke længere kun i de samme spor, men der kommer variationer i fører og følgers trin.
Som afslutning starter vi arbejdet med at forstå begrebet "pivot", hvor bevægelsen kommer fra aktivering af nogle muskler i maveregionen, som ikke normalt anvendes.
Hvorfor tager det så lang tid at lære tango?
Tango er en proces der tager tid. Man kan godt være lidt utålmodig. Men der er en grund til at tango er på Unescos kultur-verdensarvsliste. Det er ikke noget man klarer på en weekend. Man kan benytte lidt af ventetiden på at se, hvad andre gør for at blive gode. Se nogle kvalitetsvideoer. Lad være med at se lange sekvenser af fancy trin. Det fører ingen steder hen. Kroppen skal lære at bevæge sig elegant.
Gitte og Ib hjælper gerne med at svare på alle spørgsmål, men man må selv lære at bruge krop og ben på en god “tangomåde”.
På tirsdag er vi klar med et trin nærmere den sublime tangooplevelse.
Opsummering af undervisning 3 - pivot
Pivot er en øvelse, der er svær at komme i gang med. Den er altafgørende for at danse tango. Mange tangobevægelser har pivoten indbygget. Man aktiverer nogle muskler i maveregionen, som man normalt ikke benytter i det omfang. På længere sigt giver det styrke og øget balance. På kort sigt giver det ømme muskler.
En del af hemmeligheden er rækkefølgen af de enkelte elementer i bevægelsen. Man pivoterer altid først, når man har fundet sin balance. Det sker aldrig midt i et trin. Altså først når man har flyttet sit balancepunkt fra A til B, kan man udføre sin pivot.
Det er hverken arme eller ben der driver bevægelsen rundt, men udelukkende mavemuskler. Det kan tage tid at forstå dynamikken i bevægelsen. Man forstår det først, når musklerne har fået en god styrke. Typisk roterer man først overkroppen så langt som man kan uden at rotere hofterne. Når musklerne er spændt maksimalt, lader man resten følge. Det er en meget typisk tangobevægelse.
Ofte laves flere pivoter efter hinanden og benævnes “ocho” efter det ottetalsformede spor, man tegner på dansegulvet med fødderne. Den kan være enten forlæns eller baglæns.
Det vil være en god idé at øve netop denne bevægelse hjemme, da den kræver en del styrke.
Opsummering af undervisning 4 - forskellige trin
Vi starter med at repetere den forbindelse, der skal være mellem fører og følger, som jo er altafgørende for den gode dans og nødvendig for at man kan være kreativ. Nærvær er tangoens essens!
Vi arbejder denne gang primært med den åbne fatning eller “open embrace”, som det ofte kaldes. Vi går igennem de trin vi allerede har været igang med angivet fra førerens perspektiv:
Trin frem eller tilbage.
Trin til højre eller venstre
Start - stop
Vægtskift
Pivot
Kryds
Gå udenpå
Som afslutning på dagens øvelser vælger følgeren et trin fra listen herover. Det er trin, som vi allerede kender. Det valgte trin udføres indenfor de næste to trin i dansen. Dansen går videre, til følgeren igen vælger et trin, som føreren skal føre til, inden der er danset to trin.
Øvelsen udføres for at komme videre i udviklingen af evnen til at kreere en unik dans, og for at begge parter får lov til at tage medansvar.
Alle tangolærere gør meget ud af, at fortælle at tango er en improviseret dans. Nogle gange hænger de alligevel fast i mønstre. Vi vil gerne have friheden og improvisationen ind fra starten.
Opsummering af tangoundervisning 5 - 360 grader
Vi får stadig flere værktøjer i vores tango-værktøjskasse.
Vi starter med at lytte til et stykke musik af Carlos Di Sarli, hvor vi hver for sig tolker det gennem vore trin. A la gran muñecas
https://open.spotify.com/track/3kit4iJjV9F02SMfJYBvUn?si=7d89500e70884059
Tango er en gå-dans, og det er derfor vigtigt at man bevæger sig på en god tangomåde. Den kræver løbende træning, hvorigennem man forfiner sine trin og bevægelser.
Vi arbejder også denne gang med “connection” med fokus på den åbne fleksible dansefatning.
De elementer/trin der er beskrevet i forrige afsnit er stadig en del af opsummeringen hver gang.
Vigtige elementer i tango:
Musikfornemmelse/ro/fokus/pauser. Hvert trin fortolkes selvstændigt - modsat rytmisk dans, som er repeterende.
Kontrol over bevægelserne / brug den tid der skal bruges / fornem hver enkelt del af kroppen.
Evnen til at føre - sende invitation til at tage et trin. Forståelse for at følge uden at komme foran eller overtolke et trin.
Orientering på gulvet med fokus på egen dans og partnerens oplevelse, men hvor man på ethvert tidspunkt er opmærksom på parret foran og til dels bagved, så alle får en god oplevelse med flow og sikker dans.
Vi introducerer en 360 graders drejning baseret på de trin vi har lært.
Opsummering af tangoundervisning 6 - musik, dynamik og pauser
Vi opsummerer, hvad vi har lært til nu og fortsætter med at sætte fokus på dynamikken i de enkelte trin. Vi arbejder med pauser og giver os god tid til de enkelte trin og prøver at tilpasse trinene til musikken. I tango har man kontrol over hvert led i kroppen gennem hvert enkelt trin. Vi vil benytte billedlige sammenligninger der hjælper på forståelsen af det vidt udbredte udtryk “grounding”
Den forbindelse, der er mellem de dansende, er altafgørende. Føreren skal på en god og lidt insisterende måde foreslå trin og bevægelser og følgeren skal til stadighed sørge for at blive i føringen. Det vil sige, at man som følger aldrig tænker: Nu har jeg forstået det - jeg klarer resten selv. “Connection”
Kontakten skal bevares og der foregår uden afbrydelser nonverbal kommunikation. Det betyder også, at man ikke lige kan holde øje med, hvem der kom ind af døren eller, hvad de andre laver. “Focus”
Opsummering af tangoundervisning 7 - grounding
Det gik godt 6. gang med connection og grounding. De fleste er ved at have en god fornemmelse af den kontakt, der er så vigtig at opretholde mellem de dansende.
Denne gang er det planen at følge op på netop de nævnte emner og udvide med “close embrace”
Vi fylder lidt mere info på om musikalitet, og hvordan man bruger musikken som hjælp til at kreere en spændende og nærværende dans. Nogle dansere kalder musikken “den 3. dansepartner”.
Der findes en lang række tangobegreber, som man kan tale længe om. Gitte og jeg har valgt en mere enkel tilgang. Når noget fungerer vil vi ikke problematisere det eller gøre det meget teoretisk. Vi prøver at afmystificere det.
I vil møde mange forskellige måder at forklare tango på. Nogen gange må man så vælge, hvilken der harmonerer med det man selv vil eller den model, som man tror mest på.
Opsummering af tangoundervisning 8 - swimmingpool
Vi arbejder stadig med kontakten mellem fører og følger, men denne gang med fokus på at gøre den harmonisk og flydende.
Vi forestiller os at man går gennem en swimmingpool med vand til midt på livet. Vandet er der hele tiden, men først når man går, får man en fornemmelse af reaktion fra vandet. Den træghed vandet tilfører bevægelserne kan sammenlignes med den måde, som en god følger bevæger sig på.
Vi arbejder hen mod tæt dansefatning, som kræver lidt ekstra for at koordinere bevægelserne, så man ikke træder på hinanden. Det er ofte følgerens trin der skal være lidt længere end man forventer.
Vi arbejder fortsat med fjedrende trin, så vi får bløde og lækre afsæt og landinger.
Som noget nyt taler vi om bevægelse - også i pauserne. En pause er ikke en statisk stilstand, men en forberedelse af det næste trin.
Følgeren har en permanent opgave i at centrere foran føreren.
Alle disse elementer er med til at tilføre noget lækkert til vores tango.
Opsummering af tangoundervisning 9 - hvordan man danser i tæt fatning og veksler med åben fatning efter behov. (Embrace)
Vi har rigtig mange elementer at arbejde med, og det giver mest mening at træne alle disse fremfor at tilføje nye ting. Der findes mange begreber, som kan tilføjes, men de er meget nemmere på et senere tidspunkt, når grundteknikken far sat sig fast. Alfa og omega er stadig evnen til at føre, så man bliver forstået, og følge så man bliver i føringen og ikke slipper væk fra den førende part.
Mange af de såkaldte figurer fra Youtube er jo egentlig bare en sekvens, som nogen har valgt at sammensætte og uhensigtsmæssige på de fleste dansegulve. Spontaniteten til musikken og mulighederne her og nu i forhold til andre på gulvet er vigtigere og består for det meste af de trin, som vi har arbejdet med i spontan rækkefølge.
Den store oplevelse ligger i at have god kontakt i føring og evnen til at følge.