Hvad laver en tango DJ?

Artikel om det at være passioneret tango DJ skrevet af Morten Wadstrøm, med links til vigtige kilder

Morten Wadstrøm spiller ved milonga
Fotograf: Dag Stenvoll

De fleste, der har været til en milonga, har set en DJ sidde i et hjørne tæt på dansegulvet eller hævet over det, så de kan følge med i, hvad der sker. Men hvad laver de egentlig? Hvordan vælger de musikken, hvad kigger de efter, og hvordan kan du som milongadeltager vurdere kvaliteten af DJ'ens arbejde?

En tango DJ har ansvaret for at spille musik, så du som danser har noget at danse til, og helst noget, du nyder at danse til. Udgangspunktet er den klassiske tangomusik fra 1927 og frem til moderne fortolkninger af den klassiske stil. Hvad der spilles, afhænger af arrangørerne og DJ'ens stil.

Musikken på en milonga følger en bestemt struktur, der skifter mellem "tandas" og "cortinas". En tanda består af 3-4 tangonumre adskilt af 30-60 sekunders musik, kaldet "cortina", som markerer, at en ny tanda begynder. Cortinaen er altid noget andet end tangomusik, så der ikke er nogen tvivl.

Man danser normalt hele tandaen med den samme partner og skifter først, når cortinaen spiller. Tangomusik opdeles i "Tango", "Vals" og "Milonga", og typisk spilles der:

  • 2 tandaer med 4 x Tango.

  • 1 tanda med 3 x Vals.

  • 2 tandaer med 4 x Tango.

  • 1 tanda med 3 x Milonga.

  • Start forfra.

Normalt er der 4 tangonumre i en tanda og 3 valse eller milongaer i de andre tandaer, men nogle gange spiller DJ'en kun 3 tangonumre i en tanda, og andre gange kan man høre 4 valse i en tanda. Ideen med at spille 3 tangonumre er, at flere kan danse med flere partnere, men det kan også være frustrerende, fordi det tager tid at "danse sig ind" på hinanden, især ved arrangementer med mange deltagere.

På nogle milongaer spilles også tandaer med nye indspilninger, diskotango eller anden musik end tango. Dette afhænger af arrangørerne og DJ'en.

Vi har alle forskellige præferencer for tangomusik, og mange uden for Buenos Aires har svært ved musikken i starten af deres tangorejse. Men tangomusikken er en vital del af tangoen, uanset om du træner din dans eller danser på en milonga. At forstå tangoen som en dans hænger sammen med at udtrykke musikken gennem dansen, både med din partner og sammen med de andre på gulvet.

Her er det DJ'ens opgave at spille musik, der får dig til at bevæge dig, musik med en rytme, der trækker dig op af stolen og ud på dansegulvet.

Der findes enkelte DJ’s, der har en stor samling af vinylplader og en god gammeldags pladespiller med pick-up, men langt de fleste har en musiksamling på deres bærbare computer, som de spiller fra. Det er en fordel at have DJ-software som f.eks. Virtual DJ, der kan dels tilgå ens musiksamling og dels styre 2 lydudgange. 1 til gulvet og 1 til hovedtelefonerne, så man kan høre og planlægge de næste tandaer samtidig med, at musikken spiller.

Nogle gange venter en DJ med at vælge musikken til lige før milongaen, og starter mere eller mindre med en tom spilleliste. Andre gange har DJ’en forberedt lidt hjemmefra, som afhængigt af gulvet bliver tilpasset undervejs.

En stor del af en tango-DJ’s arbejde foregår hjemme med hovedtelefoner på, hvor der lyttes til musik for at finde det, man tænker kunne være fedt at danse til. Og med at skabe en struktur i ens musiksamling, så den er til at overskue, og hvor det er let at finde de numre, der kan passe sammen i tandas, når man er ude at spille på milongaerne.

Man skal vælge at blive tango-DJ, fordi der er noget musik man bare må give til andre.

Hvad kan du lytte efter, når du er på milonga?

Næste gang du er til en milonga, kan du lytte efter disse ting for at vurdere DJ'ens håndværk:

Overordnet vurdering

En DJ skal spille for dem, der danser, både i musikvalg og i den energi, musikken har. De to ting hænger ofte sammen. Hvad er din generelle oplevelse af DJ'ens håndtering af milongaen? Spiller DJ'en til det publikum, der danser? Måske synes du, at første halvdel af milongaen gik fint, mens anden del var lidt tung? Måske er der nogle tandaer, hvor du oplever at DJ’en leder efter de rigtige numre?

Arbejdet med energien

Det er god stil at bygge energien op med relativ langsom, simpel og romantisk musik først. Hen over midten af milongaen kan der være et par peaks med hurtige og intense numre, for derefter at slutte af med tungere musik fra slutningen af 40'erne og frem. Dette er en traditionel beskrivelse af, hvordan en DJ bygger en milonga op energimæssigt. Afhængig af hvordan dansegulvet reagerer, kan man vælge at blive i det simple og romantiske eller gå all-in med rytmiske og intense numre.

Det kan være frustrerende, når en DJ hopper for meget i energien mellem tandaerne, f.eks. ved at spille OTV fra 1927 i en tanda og Biagi fra 1941 i den næste. Energien skal bygges op kontinuerligt. Læg mærke til, hvordan du oplever milongaen: Får DJ'en dig til at ville være på gulvet, eller spiller DJ'en dig ned i stolen?

Tandaerne

Tandaerne skal hænge sammen ved at have samme lyd og gerne de langsomste numre først og de hurtigste til sidst. Det skal helst være samme orkester og sanger fra ca. samme periode. Mange DJs har et favoritnummer, som de bygger tandaen op omkring. Prøv at finde ud af, hvilket nummer det er. Oplever du tandaerne som sammenhængende?

Cortinaerne

Cortinaerne er 30-60 sekunders musik, der adskiller tandaerne. Det kan være alt muligt, bare ikke tango. Valget af cortinaer og deres varighed har betydning for, hvordan du oplever musikken generelt.

Lyt efter, om cortinaerne bygger bro mellem tandaerne: Lægger de op til hurtig milongamusik, holder de energien oppe, eller mangler der sammenhæng?

Hvor kan jeg læse eller høre mere

Hvis du gerne vil lære om tangomusikkens historie og samtid, så ligger der flere timers spændende podcasts, produceret mens vi alle sad lukket inde under coronaen. Her fortæller tangomusikekspert, Michael Lavocha, om tangomusikken pr år, iscenesat af nordmanden, Dag Stenvoll. Det er en guldgruppe af viden om orkestre, musikere, om musikken. De ligger på Sound Cloud og er ganske gratis via et brugerlogin. Lyt her: https://on.soundcloud.com/jbFyK (start med 1941).

På bogsiden er der stort set alle bøger fra https://www.milongapress.com/, og særligt bogen “Tango Stories“, der gennemgår de vigtigste orkestres historie.

En anden vigtig bog er “Encyclopedia of Tango” (https://www.saxo.com/dk/encyclopedia-of-tango_gabriel-valiente_paperback_9781496083173), der indeholder lister med alle indspilninger fra de forskellige orkestre. Den er vigtig, fordi en DJ ofte har brug for overblik over, hvad der er indspillet i en bestemt periode med en bestemt sanger for at kunne vælge de rigtige numre til en tanda.

I samme kategori findes der på nettet databaser med lister af numre, der er indspillet. Her er de pt. 2 vigtigste:

Sidstnævnte har desuden en afhængighedsskabende quiz, hvor man hører en del af et tangonummer og efterfølgende skal gætte på, hvem det er, indspilningstidspunkt, sanger o.l. Afhængigt af hvordan man klarer svarene, så får man point. Find den her: https://www.el-recodo.com/musicquiz?lang=en

Og så kommer vi ikke uden om “Todo tango”, med et væld af artikler om alt inden for tango https://www.todotango.com/.

På Facebook findes der en gruppe “TDJF - Tango DJ Forum” (https://www.facebook.com/groups/483869958446877) der indeholder et væld af praktisk information om det at være Tango DJ.

Køb af musik

En tommelfingerregel er, at al tangomusik findes på Youtube, men kvaliteten af det, som lægges ud, er tvivlsom, og rettighederne til at spille dem mangler. Men det kan være et godt sted at starte med at lytte til specifikke numre for at danne sig et overblik over, hvad man evt. skal investere i.

I dag findes der virksomheder, der har specialiseret sig i at restaurere tangomusik. Dels for at bevare tangomusikken i bedst mulige kvalitet og dels for at sælge det. Særligt skal nævnes: · Tango Tunes (https://tangotunes.com/en/) · Tango Time Travel (https://tangotimetravel.be/)

Morten Wadstrøm har 15 års erfaring indenfor tangoens univers.

Morten startede ud i sin tid med den åbne og visuelle tango, men er i dag fuldstændigt opslugt af at danse i tæt dansefatning og i at deltage i encuentros rundt omkring i Europa.

Medstifter af Morbror Tages Tangosalon og Tango Sydfyn (tidligere bestyrelsesformand)

Medorganisator af Sydfyn Embrace, Lillemarkens Tangosalon, Mas Alma.

Har undervist i mere end 10 år.

Har lært tangoen af Chicho og Juana gennem 10 års intensive weekend seminarer, inkl deltagelse i deres master class seminarer i Barcelona.

Har spillet som DJ i mere ned 10 år i Danmark, Tyskland, Norge, Sverige, og elsker den klassiske tangomusik.

Favoritmilongaer er pt. El Abrazo's søndagsmilonga i Hamborg, La Yumba, Hamborg og Morbror Tages Tangosalon i Svendborg. Danser med glæde alle steder, hvor der er en holdning til kvaliteten af musikken, dansen og gulvet.

Mottos: "Det er ikke hvad du gør, men måden du gør det på" og "Tango is the art of moving together"