Hvad lærer man egentlig på mandeteknik?

Spørgsmålet blev stillet en tidlig sommeraften i Rosenbækhuset, et par uger før sommerfesten på Ulriksholm slot. Arrangørerne af festen havde netop præsenteret workshopprogrammet, og så kom spørgsmålet; ”Hvad lærer man egentlig på mandeteknik?”

 

Pablo og Claudia IIIJeg vil supplere dette interessante spørgsmål med endnu et spørgsmål, nemlig ”Hvad lærer man egentlig i kvindeteknik?” I denne artikel vil jeg kigge nærmere på de tanker og tilgange til tangoen, der ligger bag undervisning i mande/kvindeteknik. Hvad er det, der adskiller netop denne type kurser fra andre tangoworkshops, og hvilke formål bygger undervisningen på?

 

Mand/kvinde – Fører/følger?

Måske skulle man hellere kalde denne kursustype for fører/følgerteknik. Den argentinske tango er jo netop karakteriseret ved, at det i højere grad er danserens rolle, frem for køn, der definerer teknikken. Et karakteristisk træk fra dengang tangoen udviklede sig fra at være noget, man dansede på bordellerne, til at være en mere stueren dans, som godt kunne danses i det pæne natteliv. Problemet var bare, at det ikke var socialt acceptabelt, at borgerskabets kvinder dansede den slags, og derfor måtte mænd ty til dans med mænd.

Senere fik kvinderne jo heldigvis mere ligeværdige beføjelser.

I frisindede dele af verden har denne intetkønnede dans fået ny muld at vokse af. Kvinder, der danser med kvinder og mænd med mænd er efterhånden ganske almindeligt på milongaer og workshops. Queertangofestivaller skyder op – det er fascinationen af de veldefinerede roller i dansen, som tiltrækker. Legen med lederskabet eller evnen til at lade sig lede drager mennesker i vores samtid, hvor kønsidealet er blevet en blandet landhandel.

 

Kvindeteknik v. Claudia Zimmermann

Som passioneret tangodanser gennem fem år har jeg været på en del kvindeteknik kurser – kurser, der har været tilrettelagt meget forskelligt afhængig af hvilke undervisere, der har stået for dem. Jeg er dog altid er kommet derfra godt brugt og med en vision om at få arbejdet mere med min balance.

 

Årets sommerfest var ingen undtagelse – Pablo Tamburini og Claudia Zimmermann (ARG/CH) stod for udbuddet af workshops, og jeg skulle selvfølgelig med på Claudias kvindeteknikkursus. Claudia er også yogalærer, og jeg var derfor spændt på hvilket præg, det ville sætte på undervisningen.

Jeg blev heller ikke skuffet. Caludia lagde ud med opvarmning uden sko. Hun ledte os rutineret gennem en række øvelser, hvor fokus lå på smidighed, balance og krydsbevægelser. Stivheden skulle ud af kroppen, holdning og føddernes greb om gulvet skulle justeres og dårlige vaner aflæres.

Så kom de høje hæle på og alting blev anderledes. Nu gik det lige så godt, og pludselig flyttede tyngdepunktet sig! Gå-øvelser blev introduceret, og vi gik; Skridt med vægtfordeling fra forreste til bagerste ben, forlæns occhioer - baglæns occhioer. Øvelser, hvor de fleste af kvindens/følgerens drejninger blev trænet. Et godt og grundigt kursus med opmærksomhed på smidighed og kroppens akse.

 

Hvad lærer man på teknikkurser?

Efter undervisningen interviewede jeg Pablo og Claudia på baggrund af spørgsmålet: Hvad lærer man egentlig på teknikkurserne?

”Det overordnede mål med al tangoundervisning er en mere afslappet og nydelsesfuld dans” forklarede Pablo, og Claudia supplerede: ”Glæden ved at udfolde sig i dansen skal gennemsyre vores undervisning”.

Jeg spurgte om de kunne beskrive de vigtigste fokusområder for teknikkurserne, og Claudia forklarede:”På kvindeteknik kurserne arbejder jeg altid med kerne og akse. Det er vigtigt at følgeren mærker sin kerne og er opmærksom på de muskler, der skaber den. Samtidig er det alfa og omega at man har en god fornemmelse af sin egen akse og at kroppen hviler i sig selv. Man må ikke være afhængig af førerens akse. Forestil dig, at du har en snor øverst på hoveder, som du trækker op i. Den holdning skaber dit aksepunkt, og det er din egen opgave at opretholde den i dansen.

En velholdt kernemuskulatur og en stabil akse giver dig mere frihed i dansen. Du får en bedre fornemmelse af din krop og bliver mere fri i dine bevægelser.”

 

Pablo kunne nikke genkendende til Claudias beskrivelser og beskrev indholdet på mande/førerteknik kurset således: ”Grundliggende skal manden være stabil i akse og vægt. Han skal have en god gulvkontakt og hele tiden mærke sin vægt og krop i forhold til gulvet. Med en stabil akse og en god vægtfordeling har han et godt udgangspunkt for at arbejde med sig selv i dansen. Og så er det, vigtigt at han er rolig! Manden må se ind i sig selv og mærke kroppens bevægelser. Han må ikke udelukkende koncentrere sig om kvinden og flowet på gulvet.

At have en god økonomi i sine bevægelser er også understøttende for den gode dans. Jo bedre fornemmelse han har af sin krop, jo mindre energi kan han lægge i bevægelserne og jo mere synergi får han ud af dem. Altså en tango, hvor han bruger så få kræfter som muligt og suger den energi op, der kommer ud af dansens mønstre og figurer. Less is more!

Endelig er det afgørende, at han ikke har travlt. Han må flytte energien uden at skulle skynde sig. Det er vigtigt at han både har sig selv og kvinden med; hun skal også have tid til at udtrykke sig selv i dansen.”

 

Ja, hvad lærer man egentlig på et teknikkursus? Jeg har forsøgt at koge Claudia og Pablos bud på kvinde/mandeteknikkens grundlæggende indhold ind til få punkter. Jeg håber du kan bruge dem!

 

Kvinde/følger teknik

  • Oparbejd en god kerne og akse

  • Træn din kernemuskulatur

  • Få en bedre fornemmelse af egen krop

  • Oplev frihed i egne bevægelser

 

Mande/fører teknik

  • Oparbejd en stabil akse og vægt

  • Vær rolig og hav god tid – se ind i dig selv

  • Fokuser på en god gulvkontakt

  • Dans økonomisk – less i more!

 

 

Share